Isnin, 19 November 2012

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN TAHUN 4


RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN
PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
TAHUN 4
MINGGU
TEMA
TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
CADANGAN
1










1

SAYANGI
DIRI
1a.
Mengenali Diri
i) Kekuatan dan kelemahan
i) Menyenaraikan tingkah laku yang  boleh menyumbang ke arah
pembangunan watak yang mulia.

ii) Membandingkan kekuatan dan
kelemahan diri dan kawan-kawan.
i) Membuat folio tentang diri dan cita-cita.

ii) Menulis perkara yang digemari dan tidak digemari tentang diri
dan berbincang bersama-sama rakan.
2
ii) Cara mengukuhkan
kekuatan diri
iii) Cara Membaiki kelemahan diri
i) Berdisiplin dan mempunyai integriti diri

ii) Menunjukkan keyakinan dan
keupayaan mengembangkan
keyakinan dan potensi diri
i) Berbincang dengan rakan tentang :
- kekuatan diri dan cara
menggunakan kekuatan
untuk kejayaan masa
hadapan.
- Kelemahan diri dan cara
mengatasi
3
1b)
Pengurusan Diri
- Kesihatan
i) Makanan
Seimbang
i) Mengenalpasti tingkah laku yang boleh menyumbang terhadap watak yang mulia

ii) Mengurus diri dengan baik dan
bertanggungjawab

iii) Mempunyai keyakinan terhadap
kebolehan diri
i) Mengumpul gambar-gambar kumpulan makanan yang seimbang.

ii) Menyenaraikan jenis-jenis makanan

iii) Membuat buku skrep tentang makanan seimbang



4

















1

SAYANGI
DIRI
Pengurusan Diri
- Kesihatan
ii) Kebersihan Diri
i) Mengenalpasti tingkah laku yang
digemari dan tidak digemari tentang
diri serta berbincang bersama-sama
rakan.

ii) Mengurus diri dengan baik dan
bertanggungjawab

iii) Mengamalkan gaya hidup sihat

i) Menulis perkara yang digemari dan tidak digemari tentang diri
serta berbincang bersama-sama rakan.

ii) Membuat simulasi / demonstrasi tentang cara mengurus diri.
5
1b)
Pengurusan Diri
iii) Penampilan Diri
i) Mengenalpasti tingkah laku yang boleh menyumbang terhadap watak yang mulia

ii) Berdisiplin dan mempunyai integriti diri

iii) Mengamalkan gaya hidup sihat
i) Membuat simulasi / demonstrasi tentang cara penampilan diri

ii) Berbincang dengan rakan tentang cara menjaga penampilan diri

iii) Mengumpul dan menampal gambar yang menunjukkan penampilan diri yang positif dan negatif












MINGGU
TEMA
TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
CADANGAN
6












2

SAYANGI
KELUARGA
a) Mengenali
Keluarga Sendiri
- Keluarga Asas
i) Mengenalpasti latar belakang anggota keluarga asas

ii) Menunjukkan kasih sayang terhadap ibu bapa dan anggota keluarga asas

iii) Menghormati dan menghargai ibu bapa dan anggota keluarga asas

i) Menyediakan carta tentang salasilah keluarga asas

ii) Membuat catatan harian
tentang kehidupan keluar
7
a) Mengenali Keluarga    Sendiri
i) Mengenalpasti latar belakang anggota keluarga asas

ii) Menunjukkan kasih sayang terhadap ibu bapa dan anggota keluarga asas

iii) Menghormati dan menghargai ibu bapa dan anggota keluarga asas

i) Membincangkan kepentingan kesejahteraan keluarga.

ii) Menghasilkan bahan
kreatif seperti puisi /
kad ucapan / album
keluarga untuk menyatakan perasaan
kasih sayang terhadap
anggota keluarga.

8
Unit 3
Mengenali Keluarga Sendiri
- Keluarga Kembangan
i) Mengenalpasti latar belakang anggota keluarga

ii) Menunjukkan kasih sayang terhadap ibu bapa dan anggota keluarga

iii) Menghormati dan menghargai ibu bapa dan anggota keluarga

i) Menyediakan carta tentang salasilah keluarga

ii) Mengadakan/ membuat catatan atau temubual
MINGGU
TEMA
TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
CADANGAN
9















2

SAYANGI
KELUARGA
Unit 3
Mengenali Keluarga
Sendiri
- Keluarga
Kembangan
i) Mengenalpasti latar belakang anggota keluarga asas

ii) Menunjukkan kasih sayang terhadap ibu bapa dan anggota keluarga asas

iii) Menghormati dan menghargai ibu bapa dan anggota keluarga asas

I) Memperkenalkan salah seorang ahli keluarga kembangan kepada rakan-rakan berdasarkan catatan / temubual

ii) Menggunakan TOC (THE
BRANCH) untuk menunjukkan Kebanggaan kepada
Keluarga

iii) Membincangkan
kepentingan kesejahteraan
keluarga

10
Unit 3
Mengenali Keluarga Sendiri
i) Mengenalpasti latar belakang anggota keluarga

ii) Menunjukkan kasih sayang terhadap ibu bapa dan anggota keluarga

iii) Menghormati dan menghargai ibu bapa dan anggota keluarga
i) Membincangkan kepentingan kesejahteraan keluarga.

ii) Menghasilkan bahan kreatif seperti puisi / kad ucapan / album keluarga untuk menyatakan perasaan kasih sayang terhadap anggota keluarga.





MINGGU
TEMA
TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
CADANGAN
11









3
HIDUP BERSAMA
DI SEKOLAH DAN
MASYARAKAT
3.1
Interaksi dengan Komuniti Sekolah
i) Menjelaskan kepentingan hidup
bersama secara harmoni

ii) Berinteraksi secara sopan dengan
kakitangan sekolah

iii) Menunjukkan semangat kekitaan

i)
Projek Kewarganegaraan
12
3.1
Interaksi dengan Rakan dan Guru
i) Menjelaskan kepentingan berinteraksi secara sopan dengan rakan dan guru sekolah

ii) Berinteraksi secara sopan dengan rakan dan guru

iii) Menghormati rakan dan guru

i) Dialog
- main peranan
ii) Perbincangan
13
3.2
Interaksi dengan Komuniti Sekolah
- Kakitangan sekolah dan
pekerja kantin
i) Mengenalpasti tingkah laku yang
sopan sewaktu berinteraksi dengan
kakitangan sekolah

ii) Berinteraksi secara sopan

iii) Menghormati dan menghargai
sumbangan kakitangan sekolah








i) Temubual dengan kakitangan sekolah untuk mendapatkan maklumat tentang tugas dan tanggung jawab mereka
14














3
HIDUP BERSAMA
DI SEKOLAH DAN
MASYARAKAT
3.3
Interaksi dengan Komuniti Sekolah
- Pelawat
i) Mengenalpasti tingkah laku yang boleh menyumbang terhadap pembangunan watak yang mulia

ii) Berinteraksi secara sopan dengan
pelawat

iii) Menghormati serta menghargai jasa mereka

i) Melakonkan cara
berinteraksi dengan pelawat sekolah
15
3.4
Interaksi dengan Komuniti Sekolah
- Ahli Jawatankuasa
Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG)
i) Menerangkan peranan dan tanggung jawab PIBG ke arah pembangunan sekolah

ii) Belajar hidup bersama untuk untuk kesejahteraan sekolah dan
masyarakat

iii) Menghargai sumbangan PIBG

i) Menemubual ahli
Jawatankuasa PIBG sekolah

16
3.5
Saya Warga Sekolah
Bertanggungjawab
i) Menyatakan cara berinteraksi dengan komuniti sekolah

ii) Berperanan sebagai warga sekolah yang bertanggungjawab

iii) Menghormati komuniti sekolah

i) Melakonkan cara berinteraksi dengan komuniti sekolah
17
3.6
Interaksi dengan Komuniti Sekolah
- Patuhi Peraturan Sekolah
i) Menyenaraikan dan memahami
kepentingan peraturan sekolah
ii) Belajar hidup mematuhi peraturan
sekolah
iii) Menunjukkan perasaan bangga dan cintakan sekolah

MINGGU
TEMA
TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
CADANGAN
18














4
KENALI BUDAYA
MALAYSIA
Kenali Pakaian
Masyarakat Malaysia
i) Mengenalpasti pelbagai warisan
budaya Malaysia

ii) Mengekalkan warisan budaya
Malaysia

iii) Berbangga dengan kekayaan warisan budaya Malaysia

i) Mempamerkan pakaian
tradisional pelbagai budaya di Malaysia

ii) Mengumpul gambar pakaian pelbagai kaum di Malaysia
19
Pakaian Tradisional
Masyarakat Malaysia
i) Mengenalpasti jenis-jenis pakaian
tradisional pelbagai kaum

ii) Melukis pakaian tradisional pelbagai kaum

iii) Berbangga dengan warisan budaya pakaian tradisional pelbagai kaum

i) Melukis gambar pakaian
tradisional pelbagai kaum

ii) Tayangan video tentang pakaian tradisional pelbagai kaum di Malaysia
20
Resepi Makanan
Tradisional
i) Menjelaskan asal-usul makanan
tradisional

ii) Menghasilkan koleksi asal-usul
makanan tradisional

iii) Berbangga dengan makanan
tradisional yang diwarisi

i) Mendemonstrasi adab
makan masyarakat Malaysia
ii) Mengumpul pelbagai jenis makanan pelbagai untuk dijadikan buku skrap
iii) Berkongsi resepi makanan tradisional pelbagai kaum
Contoh : Tosei
Nasi Ayam
Kuih Dadar


MINGGU
TEMA
TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
CADANGAN
21















4
KENALI BUDAYA
MALAYSIA
Asal-usul
Makanan Kita
i) Menjelaskan asal-usul makanan
tradisional

ii) Menghasilkan koleksi asal-usul
makanan tradisional

iii) Berbangga dengan makanan
tradisional yang diwaris

i) Mendemonstrasi adab makan masyarakat Malaysia

ii) Menyenaraikan jenis-jenis makanan pelbagai kaum

iii) Berkongsi resepi makanan tradisional pelbagai kaum
Contoh : Kuih
Lempeng
Tosei


22
Kenali dan Apresiasi
Adab Sosial Warisan Budaya Malaysia
- Adab makan masyarakat
Malaysia
i) Menceritakan adab makan pelbagai kaum di Malaysia

ii) Mengamalkan adab semasa makan

iii) Menghormati adab makan pelbagai kaum di Malaysia
i) Mengumpul gambar dan
membuat buku skrap

ii) Menyenaraikan adab-adab makan masyarakat
Malaysia
23
Kenali dan Apresiasi
Adab Sosial Warisan
Budaya Malaysia
- Adab makan amalan kita
i) Mengenalpasti adab semasa makan
ii) Mengamalkan adab semasa makan
iii) Berbangga dengan adab makan yang diamalkan
i) Mendemonstrasikan adabmakan masyrakat Malaysia
ii) Menonton video / visual adab-adab makan masyarakat Malaysia
24
4
KENALI BUDAYA
MALAYSIA
Kenali dan Apresiasi
Adab Sosial Warisan
Budaya Malaysia
Adab Berinteraksi
- Adab bertutur dengan sopan

- Adab Perbualan telefon
i) Menyenaraikan kata pengucapan
yang sopan

ii) Mengamalkan kata pengucapan
yang sopan

iii) Menunjukkan sikap sopan dalam
pertuturan

i) Menyenaraikan dan
melafazkan kata-kata
bertatasusila mengikut
situasi yang sesuai

ii) Melakonkan situasi
perbualan telefon
bersama rakan
25





















Kenali dan Apresiasi
Adab Sosial Warisan
Budaya Malaysia
Adab Berinteraksi
- Pelakuan bersopan

- Beradab budaya kita
i) Mengenalpasti adab bertutur semasa perbualan telefon

ii) Mengamalkan adab semasa bertutur

iii) Menunjukkan sikap sopan semasa perbualan telefon

i) Menunjukkan cara
pelakuan bersopan
dalam etika pergaulan
pelbagai kaum

ii) Simulasi / lakonan
dalam beberapa
situasi :

- menziarahi rakan

- ketika berjumpa dengan
orang yang lebih tua

- perayaan

MINGGU
TEMA
TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
CADANGAN
26














5
MALAYSIA NEGARAKU
5a.
Kenali Malaysia

- Lokasi

- Negeri-negeri yang membentuk Malaysia

i) Menamakan negeri dan ibu negeri
bagi negeri-negeri di Malaysia

ii) Mencari maklumat tentang negeri – negeri di Malaysia


iii) Berbangga dan cinta akan Negara

i) Melabel nama negeri – negeri di peta Malaysia

ii) Menamakan ibu negeri
bagi negeri-negeri di
Malaysia

iii) Mengenalpasti
kedudukan Malaysia
dalam peta Asia Tenggara
27
5a.
Kenali Malaysia

- Pusat Pentadbiran

i) Menyatakan nama-nama pusat
pentadbiran bagi negeri-negeri di
Malaysia

ii) Melabelkan Pusat Pentadbiran
Kerajaan Persekutuan

iii) Bersyukur dapat hidup dalam Negara yang aman dan makmur

i) Menyediakan laporan
mengenai pusat
pentadbiran secara
berkumpulan

ii) Mencari maklumat
tentang pemimpin – pemimpin di Malaysia

iii) Membuat buku skrap
tentang pemimpin – pemimpin Malaysia

28
5a.
Kenali Malaysia

- Penduduk
i) Memahami pelbagai agama, tradisi, dan budaya masyarakat Malaysia

ii) Belajar hidup bersama untuk
kesejahteraan diri dan masyarakat

iii) Menghormati kaum dan budaya lain

i) Mengenalpasti
kepadatan penduduk,
negeri-negeri di Malaysia

ii) Menyatakan faktorfaktor
kepadatan di setiap lokasi

iii) Menyediakan brosur
29
















5
MALAYSIA NEGARAKU
5b.
Berbangga dengan Identiti Negara

- Rukun Negara

i) Mengenalpasti identiti negara

ii) Menjalankan tanggung jawab sebagai warganegara

iii) Berbangga dengan identiti Negara

i) Melafaz dan menghayati Prinsip Rukun Negara

ii) Mencari maksud Prinsip Rukun Negara secara berkumpulan

iii) Lembaran Kerja
Contoh : -
Mengisi tempat
Kosong

i. Kepercayaan
kepada __________

30
5b.
Berbangga dengan Identiti Negara

- Jalur Gemilang

- Lagu Negaraku

i) Menjelaskan kepentingan identiti
Negara

ii) Menunjukkan perasaan bangga dan taat setia kepada Malaysia

iii) Menunjukkan perasaan bangga dan cinta akan Negara

i) Melukis dan mewarna
Jalur Gemilang

ii) Menyatakan maksud
warna dan lambing pada Jalur Gemilang

iii) Menulis senikata lagu
Negaraku

31
5b.
Berbangga dengan Identiti Negara
- Jata Negara

- Bahasa Kebangsaan

- Bunga Kebangsaan

i) Menjelaskan kepentingan identiti
Negara

ii) Menunjukkan perasaan bangga dan taat setia kepada Malaysia

iii) Menghargai dan bersyukur hidup
dalam negara yang aman dan makmur

i) Mewarnakan Jata Negara
ii)Menerangkan maksud
lambang dan warna yang terdapat pada Jata Negara
iii) Mengenali Bunga
Kebangsaan secara dekat
iv)Membuat poster tentang Bahasa Kebangsaan
MINGGU
TEMA
TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
CADANGAN
32












6
SEDIA HADAPI
CABARAN
Unit 9
Membina Budaya Cemerlang untuk Masa Depan

a. Tingkah laku social yang baik
i) Menghuraikan kepentingan disiplin diri untuk mencapai kejayaan

ii) Mengamalkan budaya cemerlang
untuk kemajuan diri

iii) Menyedari kepentingan ketahanan diri dalam menghadapi cabaran
i) Menulis karangan
tentang kehidupan
masa depan murid

ii) Merekacipta kemudahan pembelajaran
Contoh : Kad Imbasan

iii) Membuat sketsa
tentang tajuk-tajuk :
- tingkah laku sosial yang sihat

33
















Unit 9
Membina Budaya
Cemerlang untuk Masa Depan

a. Kemahiran Belajar
i) Menghuraikan kepentingan disiplin diri untuk mencapai kejayaan

ii) Mengamalkan budaya cemerlang
untuk kemajuan diri

iii) Menyedari kepentingan ketahanan diri dalam menghadapi cabaran
i) Menulis karangan
tentang kehidupan
masa depan murid

ii) Merekacipta
kemudahan pembelajaran untuk masa depan

iii) Membuat sketsa
tentang tajuk-tajuk
berikut : -
- tingkah laku sosial yang sihat
- tabiat belajar yang baik
- budaya saing yang positif

34

















6
SEDIA HADAPI
CABARAN
Unit 9
Membina Budaya Cemerlang untuk Masa Depan

a. Kreativiti
i) Menghuraikan kepentingan disiplin diri untuk mencapai kejayaan

ii) Mengamalkan budaya cemerlang
untuk kemajuan diri

iii) Menyedari kepentingan ketahanan diri dalam menghadapi cabaran
i) Menulis karangan
tentang kehidupan
masa depan murid

ii) Merekacipta kemudahan pembelajaran untuk masa depan

iii) Membuat sketsa
tentang tajuk-tajuk
berikut : -
- tingkah laku sosial yang sihat
- tabiat belajar yang sihat
- budaya saing yang sihat
iv) Mengadakan pertandingan : -
- mewarna
- puisi
- nyanyian
35
Unit 9
Membina Budaya
Cemerlang untuk Masa Depan

a. Berdayasaing








i) Menghuraikan kepentingan disiplin diri untuk mencapai kejayaan
ii) Mengamalkan budaya cemerlang
untuk kemajuan diri
iii) Menyedari kepentingan ketahanan diri
dalam menghadapi cabaran
i) Menulis karangan
tentang kehidupan
masa depan murid
ii) Merekacipta
kemudahan
pembelajaran untuk
masa depan
iii) Membuat sketsa
tentang tajuk-tajuk
berikut : -
- berdayasaing yang positif
36

Unit 9
Membina Budaya
Cemerlang untuk
Masa Depan
a. Kemahiran
Teknologi
i) Menghuraikan kepentingan disiplin diri untuk mencapai kejayaan

ii) Mengamalkan budaya cemerlang
untuk kemajuan diri

iii) Menyedari kepentingan ketahanan diri dalam menghadapi cabaran
i) Menulis karangan
tentang kehidupan masa depan murid

ii) Merekacipta
kemudahan pembelajaran untuk masa depan

iii) Membuat sketsa
tentang tajuk-tajuk
berikut : -
- tingkah laku sosial yang sihat
- tabiat belajar yang baik
- budaya saing yang positif

iv) Aplikasi










Tiada ulasan: